REKONSTRUKCE MALÉ KOUPELNY VE STARÉ ZÁSTAVBĚ

(Šrobárova, Praha 3)

Popis zakázky:
Nájemnice malé garsonky ve starém činžovním domě na Praze 3 mě na doporučení požádala o kompletní rekonstrukci staré koupelny, která byla už vyloženě v havarijním stavu. Z vany zatékalo a ze zdí již odpadávaly obklady.

Tip: Přečtěte si mou anabázi s profesionálním instalatérem úplně na konci tohoto příspěvku.


Stav koupelny před a po rekonstrukci








Hotová nová koupelna






Postup prací

Nejprve bylo třeba vybourat všechny obklady a zařizovací předměty koupelny.






Obklady byly lepeny na hodně silnou vrstvu cementové malty. Pokud bych to jen vyrovnal lepidlem, majitelce bych tím o pár centimetrů zmenšil už tak malou koupelnu. Proto muselo jít vše dolů. Protože to byl v podstatě beton, šlo to hodně špatně.



Stávající rozvody vody v celém domě včetně stoupaček jsou v mědi. Bylo třeba na starý systém napojit nové platové rozvody.









Nové rozvody vody v plastu





Nový rozvod odpadu pro budoucí sprchový kout.

(Na izolaci rozvodů vody jsem začal používat PU montážní pěnu. Jedním krokem potrubí tepelně zaizoluji a zároveň vyplním drážky místo zednického začištění. Je to dřív hotovo).




Dále bylo třeba v koupelně nainstalovat nové rozvody elektriky pro osvětlení a zásuvku na pračku.


Výměna bytového rozvaděče v rámci rekonstrukce koupelny
(je nutno zapojit koupelnu na proudový chránič)



Jelikož stěny byly (jak už to ve starých barácích bývá) velmi křivé, musel jsem je nejdříve srovnat do roviny. Je to hodně důležité pro budoucí obklad, aby v rozích hezky lícoval a nešel šejdrem. Pro rychlejší postup prací a dokonalou rovinu jsem použil rychloomítníky. Jelikož na některých místech byla nutná až 4cm omítka, zvolil jsem pro omítnutí sádrovou omítku, která se v takové síle dá natáhnout najednou v jeden den. Tím jsem ušetřil hodně času čas.




Bylo také třeba srovnat podlahu samonivelační hmotou. Aby mohl být sprchový kout nízký, musel jsem v jeho místě vynechat místo pro odpad, který byl pod úrovní srovnávané podlahy.



Stěny a podlaha jsou připraveny pro obkládání




Hotový obklad podlahy a nainstalovaná sprchová vanička



Začínám obkládat




Obklad je všude hotov krom sprchového koutu



Následuje aplikace hydroizolace ve sprchovém koutu a jeho obložení



Anabáze s profesionálním fušerem

Protože ve starém domě byly původní měděné stoupačky atypických průměrů, na které nejde sehnat žádné šroubení na napájení naměkko, netroufnul jsem si sám napojit na tyhle staré měděné trubky přechodky na plast. Zalistoval jsem proto Zlatými stránkami a zavolal si na věc profíka instalatéra s tím, že jsem mu vysvětlil o jaký problém se jedná a že potřebuji zapájet přechodky na toto potrubí natvrdo. Neměl s tím problém, domluvili jsme se na realizaci.

Asi jsem měl dát hned na první varování, když jsem od tohoto profíka dostal po jeho příchodu hned vynadáno, že na pájení nemám ty správné profily měděných tvarovek (řekl jsem mu do telefonu, že nějaký materiál na pájení budu mít). Pardon, pardon, řekl jsem mu, počítal jsem s tím, že jste profík a že si berete sebou všechny možné tvarovky, které by jste mohl potřebovat. Urazil se, že tu nemusí být a že může hned odejít. Zatlačil mě do kouta, protože bylo na půl dne domluveno uzavření stoupaček pro celý dům (sám byt neměl hlavní uzávěr vody) a já nemohl celou akci zrušit a hledat nového instalatéra. Jako blbec jsem se mu omluvil a ještě mu nabídl, že mu sjedu tedy ten materiál, který potřebuje, koupit.

Když jsem přijel, tak mi sdělil, že mu došel kyslík v láhvi na sváření na tvrdo a že se nedá nikde koupit, jen přes internet. Co teď? Vzal jsem mobil a v poslední zoufalé naději jsem začal hledat, jestli přeci jen někde tady v Praze někdo láhev s kyslíkem na jeho minisvářečku prodává. A ejhle! Netrvalo mě to ani 10 minut a jeden obchod jsem objevil a zavolal tam. Lahev s kyslíkem měli na skladě. Už jsem pro ni ale nechtěl jet já a tak tam s určitou nelibostí zajel onen profík instalatér sám.

Když se pak vrátil, již s notnou dávkou nedůvěry jsem ho nevěřícně sledoval, jak má nějaký problém s nastavením svářečky. Docela dlouho trvalo, než vše zaletoval. Z akce, která měla trvat max. 3 hodiny, se stala jedna velká nepříjemná záležitost trvající přes 6 hodin. Za zapájení asi 5ti spojů si prosím ten profík řekl 3 000 Kč. 

Asi za měsíc po tom, co jsem koupelnu majitelce odevzdal k její velké spokojenosti, mi volal pán z firmy, jejichž kancelář sousedí s bytem kde jsem prováděl rekonstrukci, že mají na zdi velký mokrý flek.

Hned druhý den jsem se přijel podívat, o co se jedná. Vždyť vše bylo v pořádku a já si pečlivě na vše dávám pozor a všechno, co je zakryté, ve zdi, radši desetkrát zkontroluji, jestli někde něco neteče.

Měl jsem takové neblahé tušení, když jsem si vzpomněl na toho "umělce" profesionála instalatéra. Do zdi jsem po domluvě se šéfem firmy kopl z jejich strany, abych u paní nemusel bourat nové obklady. Má špatná předtucha se vyplnila. Pan instalatér špatně provařil mosaznou přechodku na stávající potrubí a vznikl tam "studeňák jak prase", který časem musel pod tlakem vody povolit. Je to dobře vidět na fotografiích na detailu kolínka, kde zcela chybí roztavená pájka.

Nažhavil jsem telefon a i když jsem byl opravdu hodně naštvaný, dával jsem si pozor, abych instalatérovi v klidu sdělil, že má závadu na jeho provedené práci a že bych se chtěl domluvit, aby ještě ten den přijel, jelikož se jedná o havárku a nelze čekat (opět musel být zavřený hlavní uzávěr vody pro celý dům).

To co mi pan instalatér odpověděl, tak to je snad možný jen v Česku. Řekl mi, že to udělal kvalitně a že nikam jezdit nebude, že jsem ten jeho pájený spoj určitě poškodil já, když jsem tam pak montoval to plastové potrubí. Hotový nesmysl, protože dobře provedený spoj zapájený natvrdo nesmí povolit, ani kdybych do něj bušil kladivem, jakože jsem samozřejmě nebušil. Nepomáhaly ani hrozby, nic. Nejhorší bylo, že jsem ani na něj neměl žádnou páku, protože paní, pro kterou jsem dělal rekonstrukci mě tenkrát poprosila, abych nechal napsat fakturu za to napojení starého potrubí na nové na její jméno, že si tu práci nechá proplatit zvlášť správcem domu. A to byla z mé strany chyba, že jsem té paní takto vyšel vstříc. Smluvním partnerem tím pádem byla vůči tomu nepoctivému instalatérovi ona a ne já a tak se mi ten instalatér mohl vysmát do očí, což také udělal.

Vysvětlil jsem paní domácí situaci a požádal jí, že musí na něj zatlačit ona, že já jsem jaksi mimo, že nic nemohu dělat. Paní se moc nechtělo. Tak jsem jí vysvětlil, že vlastně ani nemohu na tom fušerovi vymáhat škodu, která mi tím vznikla, protože to budu muset na vlastní náklady opravit, tak že si tu opravu bude muset paní zajistit sama. Bylo mi to nepříjemné, protože jsem věděl, v jak těžké je nyní paní v situaci, ale já jsem měl ruce svázané, protože prostě ten instalatér nebyl můj smluvní partner a on to moc dobře věděl.

Paní mu zkusila tedy zavolat, ale sekl jí s telefonem. Nakonec se se zlou obrátila na mě, že za to mohu já a že tu opravu mám zařídit. Vyhrožovala mi, že na mě podá někam stížnost a že se postará o to, abych na internetu měl špatnou referenci.

Fakt se mi nechtělo, bylo to neseriózní nejen od instalatéra, ale i od mé zákaznice. Tím víc, že vím, jak je pro mě důležitá dobrá pověst a spokojenost mých zákazníků. Navrhoval jsem paní, že jsem ochoten se podílet na způsobené škodě polovinou. Vyčíslil jsem škodu asi na 3 000 Kč, a to jsem ji ještě hodně podhodnotil. Nechtěla o tom slyšet, že má málo peněz.

Nezbylo mi nic jiného, než na své vlastní náklady dát přívod vody do pořádku.

Upustil jsem od nápadu s pájením, pořídil svěrnou spojku, na kterou jsem napojil plastové potrubí a pro občasnou revizi spoje jsem nainstaloval do zdi revizní dvířka.

Když člověk holt narazí na neseriózního blbce, který si říká profesionál, protože má za sebou víc jak dvacetiletou praxi, tak musí počítat s tím, že ho to bude hodně stát. Víc než ale peníze mě mrzí, že mi ten člověk pokazil dobrou pověst u mé zákaznice.

Promáčený flek na zdi



Odkrytí potrubí



Na detailu je patrné vynechání pájky okolo spoje



Pájka chyběla ve spoji



Opravený spoj svěrnou spojkou



Opravené místo zakrývají revizní dvířka