REKONSTRUKCE DOMOVNÍHO DVORKU - RENOVACE VENKOVNÍ OMÍTKY, NOVÝ OKAPOVÝ SVOD

(Radlická, Praha 5)

Popis zakázky:
Zakázku jsem prováděl pro majitele nájemního domu. Dvorek náleží k pronajímané garsonce s kterou sousedí. Nájemnice, si přála dvorek, který byl velmi zanedbaný, zrekonstruovat, aby se z dvorku stalo příjemné místo k posezení a odpočinku. V prvé řadě bylo nutno obnovit omítku. Omítka se obnovovala pouze po římsu pod 1. patrem, cca do 4m výšky:


Stav před rekonstrukcí dvorku




Stav po rekonstrukci dvorku




Tuto zarostlou zeď si nájemnice přála zachovat v původním stavu pro její zajímavost a antik vzhled. Pouze jsem ji očistil a omyl proudem vody.



Prvním krokem bylo osekání veškeré omítky







Dalším krokem bylo očištění cihel ostříkáním, následně penetrace a nahození špricu se sanačním provzdušńovacím přípravkem




Obnova soklu




Posledním krokem bylo natažení omítky, kterou jsem poté zatáčel molitanem. Pro ušetření nákladů majiteli jsem se rozhodl udělat konečnou hlazenou omítku pouze v jednom kroku. Je to o něco náročnější, ale zase na druhou stranu méně časově a tím i finančně náročné, než ji provádět klasicky ve dvou krocích - hrubá jádrová omítka a pak jemnější štuková.





Nájemkyně měla přání, aby dojem z celé rekonstrukce byl rustikální. Proto jsem navrhl, že levou zeď, která byla velmi křivá a na jejíž vyrovnání by padlo hodně materiálu, udělám tak, že přiznáme její křivost a pouze budu kopírovat její povrch. Tím vznikl zajímavý rustikální vzhled omítky:




Bylo také třeba obnovit ostění okolo oken a dveří. Volil jsem pro modelaci ostění jako výplň polystyren zpevněný perlinkou a lepidlem. Hrany jsou tvořeny omítkářskými výztužnými rohy. Povrchově je ostění upraveno venkovní jemnou štukovou omítkou.

Stav před a po obnově ostění







Další úpravou na dvorku bylo zprovoznění ucpaného okapového svodu, ze kterého rostl kmínek břízy a prorostl až do odpadní trubky.



Nejdříve jsem odkryl okapový sifon





Původní litinový okapový sifon nešel demontovat, byl příliš zarezlý, proto jsem ho flexou uřízl a do vzniklého hrdla pak nasadil nově zakoupený plastový sifon a na něj nainstaloval stávající okapový svod (žel už nemám finální fotografii, zapomněl jsem vyfotit). Protože majitel chtěl za několik měsíců udělat na dvorku novou podlahu z plovoucí dlažby, tak mě požádal, abych vykopaný otvor nezabetonovával, ale pouze ho nějak prozatímně upravil.

  


Dalším mým úkolem bylo vyřešit okapový přepad z hořejšího dvorku, aby nestékal po zdi. Aby byl zachován rustikální vzhled dvorku, zvolil jsem tento detail tak, že jsem na krátké vyústění okapové roury nainstaloval dlouhý řetěz, po kterém dešťová voda bude stékat a za deště bude padající voda tvořit příjemnou zvukovou kulisu.

Původní stav vyústění dešťového odpadu pod hořejší římsou



Nainstalovaný nový okapový svod se řetězem